Zdraví

Minerály a stopové látky v těle: fosfor

Autor: (jds)

Obrázek

Jedním z nejdůležitějších minerálů v lidském těle je prvek zvaný fosfor. Za jeho objev vděčí dnešní věda jednomu osamělému alchymistovi destilujícímu vlastní moč. Od té doby bylo působení fosforu v živých organismech velmi důkladně prozkoumáno a je to s ním podobně jako s většinou chemických látek: ve správném množství je nezbytný, jeho nadbytek i nedostatek škodí.

Když v roce 1669 hamburský alchymista Hennig Brandt (1630 – 1710) během svých pokusů destiloval vlastní moč, objevil hmotu vydávající podivuhodné světlo. Nazval ji proto řeckým výrazem fosfor, čili „světlonoš“. A Fosfor vskutku není jen zajímavou hříčkou přírody, ale jedním z nejdůležitějších minerálů obsažených v lidském těle. Je totiž součástí molekul kyseliny adenosintrifosforečné, která je nositelem energie ze živin v organismu. Žádná buněčná tkáň by bez ní nemohla růst, vykonávat práci ani vyvíjet vlastní teplotu. Udržuje také acidobazickou rovnováhu (pH) optimální pro život buněk, ovlivňuje reaktivnost některých enzymů a v neposlední řadě se spolu s vápníkem podílí na stavbě kostí a zubů.

V posledních desetiletích, se z umělých hnojiv ale i umělých potravinových přísad dostává stále více fosforu do lidského potravního řetězce a tento nadbytek fosforu může mít vliv na velkou řadu moderních civilizačních chorob. Velmi alarmující jsou zejména důkazy, že fosfor může vyvolávat celou řadu alergických reakcí a dokonce svou roli sehrává u hyperkinetického syndromu u dětí.

Děti do tří let by měly přijímat kolem 600 mg fosforu denně, dospělí 800 až 900 mg. Mírně zvýšený příjem fosforu mohou mí těhotné a kojící ženy, ale při denním příjmu nad 1500 mg fosforu už může docházet k poruchám příjmu vápníku, jehož metabolismus je na metabolismus fosforu navázán. Poměr příjmu vápníku a fosforu se optimálně pohybuje od 1:1 po 2:1. Nadměrný příjem fosforu u dětí může přibrzdí příjem vápníku a může způsobit horší vývoj kostí, či dokonce křivici. Deficit fosforu zase může způsobit problémy s nedostatkem vitaminu D, onemocnění ledvin a nadměrné činnosti příštitných tělísek.

2011-10-22.milk.jpgJak si dodat dostatek fosforu?

Fosfor se vyskytuje ve velkém množství v poměrně široké škále potravin, není tedy zásadnější problém přijímat dostatek fosforu i při různých stravovacích návycích. Velké množství fosforu nalezneme v mléce (přes 450 mg v půl litru plnotučného mléka), mléčných výrobcích, sýrech (až 900 mg v 10 dkg ementálu), ale i mase (200 až 300 mg na 10 dkg), uzeninách (kolem 200 mg), rybách (250 mg) i vejcích. Velká množství fosforu obsahuje i čistě rostlinná strava - od pšeničných klíčků (1000 mg na 10 dkg), přes ořechy (až 650 mg), sójové boby (600 mg), luštěniny (450 mg) až po běžný pšeničný chléb (300 mg na 10 dkg).

Jeden litr coca-coly obsahuje kolem 160 mg fosforu. Její nadměrné pití proto bývá – zejména u dětí – jednou z příčin nadbytečného příjmu fosforu a z něj vyplývajících problémů s metabolismem vápníku. Nezbytné je také sledovat také obsah látek obsahující fosfáty ke konzervaci potravin, které mohou tuto bilanci také radikálně vychýlit. Fosfor se však velmi často na etiketách skrývá i za éčkovými kódy – hlavně E338, E339, E340, E341 a E450a až c.

2011-10-23.phos.big.jpg


Foto archiv, Gabriella Fabbri, Luciano Burtini

Publikováno: 22.10.2011, 17:45




 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA