Zdraví

Minerály a stopové látky v těle: zinek

Autor: (jds)

Obrázek

Po železe je druhým nejčastějším stopovým prvkem v těle zinek. Kov, který moderní chemický průmysl zná jako přísadu do čistících prostředků a zářivých barev, bývá ve farmakologii přidáván i do mnoha hojivých mastí. V lidském těle řídí řadu tělesných procesů, chování enzymů a hormonů při buněčném metabolismu, působí na mužskou sexualitu a posiluje obranyschopnost organismu.

Dva až čtyři gramy zinku, které v sobě zpravidla obsahuje lidské tělo, lze nalézt ve tkáních prakticky všech tělesných orgánů. Zvlášť vysoké koncentrace tohoto prvku vykazují kosti, mužské pohlavní orgány, oči a Langerhansovy ostrůvky ve slinivce produkující inzulín. Kromě jeho nezastupitelné role při ovládání buněčného metabolismu a pozitivním působení na prostatu je nesmírně důležitá role zinku při vázání těžkých kovů v organismu. Bez dostatku zinku by tyto těžké kovy mohly způsobovat těžké otravy. Zinek pomáhá také vstřebávání vitaminu A, ve spojení s mědí ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi a neobejde se bez něj ani lidský mozek.

Běžný dospělý člověk potřebuje ke svému zdravému životu zajistit si příjem kolem 15 mg zinku denně, přičemž těhotné a kojící matky a také sportovci či těžce manuálně pracující lidé potřebují až od deset miligramů denně více. Malé děti do 6 let si vystačí s necelými sedmi miligramy a s narůstajím věkem by se měl příjem zinku úměrně zvyšovat. Nedostatek zinku, který není ničím neobvyklým, totiž může vést k velmi závažným nemocem, které především zhoršují proces hojení ran, ale také zrak. Často je nedostatek zinku indikován u pacientů trpících chronickými záněty střev (např. Crohnova nemoc), či některých chronických kožních onemocnění. Vyšší spotřebu zinku vykazují nemocní lupénkou, ale i cukrovkáři. Spotřeba zinku v organismu také narůstá s množstvím zkonzumovaného alkoholu.

Pokud potřebnou denní dávku zinku přesáhneme více než desetkrát, hrozí akutní otrava tímto kovem. Může se to stát velmi snadno předávkováním se některým z léků či potravinových doplňků s vyšší koncentrací zinku nebo kontaminací potravy z pozinkovaných nádob či konzerv. Taková otrava se projeví zejména zažívacími potížemi, pokud je dlouhodobá, může způsobit selhání ledvin nebo chudokrevnost.

2011-09-23.Zn-cornflakes.big.jpg

2011-09-23.Zn-pumpkin.jpgJak si dodat dostatek zinku?

Zajistit si dostatečný přísun zinku můžeme zejména konzumací ryb, masa, mléka a mléčných výrobků v kombinaci s výrobky z obilovin (zejména obilné klíčky, vločky a celozrnné pečivo). Do těla se dostane přibližně polovina v potravinách obsaženého zinku, přičemž lepší poměr vstřebaného a nevstřebaného zinku mají živočišné produkty. Deset dekagramů hovězího masa tak průměrně obsahuje kolem 4,5 mg zinku, deset deka mořských ryb přibližně polovinu. Nejvyšší koncentrace zinku obsahují žitné klíčkové vločky (kolem 21 mg na 10 dkg), ale i pšeničné vločky a otruby (13 mg), mák (10 mg), sezamová a dýňová semena (7,5 mg), slunečnicová semena (cca 5 mg), neupravená přírodní rýže či celozrnné pečivo.

Některé přípravné procesy v potravinářském průmyslu, jako je třeba hlazení rýže, vysoké vymílání pšeničné mouky či konzervace může množství zinku v potravinách dramaticky snížit. Běžný chléb, housky a rohlíky tak mohou obsahovat až sedmadvacetkrát méně zinku než jejich celozrnné ekvivalenty. Vstřebávání zinku do těla podporují bílkoviny a vitamin A (rybí tuk, mořské ryby, mrkev, listová zelenina, meruňky).

Publikováno: 26.9.2011, 9:00




 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA