Zdraví

Minerály a stopové látky v těle: měď

Autor: (jds)

Obrázek

Jedním z nejvýznamnějších objevů v historii lidského poznání bylo objevení zpracování kovů. Jedním z prvních kovů, který člověku posloužil k mohutnému rozvoji schopností, byla měď. Je to tentýž kov, který ve formě stopového prvku slouží i lidskému organismu, pro který je naprosto nepostradatelný.

Biochemici spočítali, že v těle dospělého člověka je přítomno 100 až 200 mg mědi. Není to nikterak moc, ale i takovéto malé množství je životně důležité. V tkáních a krvi vytváří měď vázána na bílkoviny tzv. metaloproteiny, které ovlivňují celou na řadu procesů. Asi nejdůležitější z nich – ceruloplasmin v krevní plasmě reguluje oxidaci železa a zapojuje se tak do tvorby hemoglobinu. A proto může nedostatek mědi mít svůj podíl při vzniku anemie, a to i v okamžiku, kdy v organismu je dostatek železa. Kromě hemoglobinu je měď důležitým faktorem pro tvorbu pigmentu, a tak je nezbytnou podmínkou zdravé pleti a vlasů. Za předčasným šedivěním vlasů tedy můžeme hledat nedostatek mědi.

2011-08-26.cu-zelenina.big.jpgMěď také slouží jako aktivátor mnoha enzymů, chrání proti poškození pojivových tkání srdce a cévních stěn i proti hyperlipémii. Proto je její nedostatek spojován i s kardiovaskulárními chorobami. A když je mědi v organismu málo, může to výrazně ovlivnit i imunitní systém (je součástí mnoha protilátek), či vstřebávání vitaminu C. A o jeho prospěšnosti pro organismus není pochyb.

Jak si dodat dostatek mědi?

Denně by měl dospělý člověk přijímat 2 až 3 mg tohoto kovu, děti přiměřeně svému věku méně. Do organismu se resorbuje asi 15 až 65 procent mědi z potravin. Mezi nejvýznamnější zdroje mědi patří zejména hovězí játra (0,6 mg na 10 dkg) i hovězí maso (0,8 mg), korýši, mušle, ryby… Také rostlinná strava může být bohatá na měď - vysoký obsah mědi mají luštěniny (hrách - 0,7 mg na 10 dkg), celozrnné obiloviny (cca 0,6 mg), ořechy, řasy apod. Čerstvá zelenina obsahuje v průměru kolem 0,3 mg mědi na deset dekagramů. Zdrojem bohatým na měď (srovnatelným s živočišnými produkty) je i kakao v čokoládě.

Při přípravě zejména zeleninových salátů v kyselém nálevu (ocet, citron) bychom neměli používat měděné nádobí, protože měď se působením kyselin snadno rozpouští a mohlo by dojít k předávkování tímto kovem. Horní tolerovatelný limit spotřeby mědi je podle WHO do 10 mg na den pro ženy a do 12 mg na den u mužů. Vyšší dávky mohou vést k onemocněním nervové soustavy, jako je Alzheimerova nemoc. U dědičné Wilsonovy choroby charakterizované neschopností vylučovat měď do žluči, dochází následkem nedostatku ceruloplasminu k akumulaci mědi v játrech, mozku, ledvinách a očních rohovkách. Játra následně tvrdnou a kůže se zbarvuje do šedohněda. Nedostatečné vylučování mědi z těla se pak musí regulovat pomocí léků.

2011-08-26.cu-hrach.big.jpg

Publikováno: 30.8.2011, 11:00




 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA