Cestování

Keltský telegraf: z kopce na kopec, od srdce k srdci

Autor: Čerti z Keltského telegrafu

Obrázek

Plných šest desítek stanovišť se letos zapojilo do letošního pokusu propojit hory, kopce a návrší po celé České republice pomocí světelného signálu. Akce, kterou od loňska organizuje měsíčník REGENERACE opět měla, navzdory mnohde nepříznivému počasí, ohromný úspěch u všech účastníků. Ostatně svědčí o tom i ohlasy a hlášení z jednotlivých míst.

Nepřehlédněte

Velká Javořina

Posílám Vám fotku z Velké Javoriny, kde jsem čertoval. Je to posvátná hora na moravsko-slovenském pomezí. Slováci ji uctívají dodnes a dobře ví proč. Moraváci taky, i když trošku míň. Na té fotce je světlo, kterým to všechno v sobotu večer začalo, světlo, které bylo vyslané do naší telegrafní sítě. Vlastik Hela

Náklo u Ratíškovic

2011-03-28.Naklo-5.big.jpgNa vrchu Náklo u Ratíškovic se akce Keltský telegraf vydařila. Počasí bylo dobré a dovolilo nám pozorovat okolní kopce.Vítr nám pořádně rozdmýchal velkou vatru.Akce se zůčastnilo hodně lidí jako loni.Ve 20.04 jsem vystřelil světlici dle harmonogramu a kamarádi z Dubňan zapálili ohňostroj. Další čerti Jan Holeček a Vinca Toman se spojili s ostatními čerty telefonicky a ověřovali si viditelnost signálních světlic. Byla vidět světlice z Karlínského kopce, z Pálavy a k našemu údivu jsme zpozorovali signální světlice z Hlíny u Ivančic, který je z Nákla vzdušnou čarou 58 km.Potom bylo pro radost účastníků vystřeleno dalších 5 světlic. Telefonicky jsme se spojili s čertem z Hlíny, ale bohužel oni naše signály nezpozorovali. Myslím, že Keltský telegraf se opět povedl. Doufáme, že příští rok se znovu sejdeme. Čert Rada - vrch Náklo u Ratíškovic

Klenčov u Zlína

Na Klenčově u Zlína jsme viděli parádně na Velkou Javořinu i na kopec Maršov. Možná jsme viděli i na hrad Buchlov, ale to jsme si nebyli jistí. Na Hostýn jsme odpalovali rakety, ale bohužel jsme se spojili s čertama na Hostýně pouze telefonicky, neboť na Hostýnku vládla totální mlha a sněžilo… Jinak foukalo dost a taky trochu pršelo… energie větrná a divoká, jsme nabiti přírodními živly - byli jsme na kopci cca 5 hodin. Fotky pošleme později. Čerti: martin, martin, simona, jana, radana.

Skalka nad Bojkovicemi

2011-03-28.Bojkovice.jpgZdravím fšecky čerty z pomezí Moravy a Slovenska tím najsrjsdečnějším pozrdravením! Přišli jsme, zapálili, odpálili světlice, viděli svítit Javořinu, Maršov u Uherského Brodu, Buchlov, kopec nad Provodovem, pak jsme připili slivoviců a pojedli výborné špekáčky. Ale pozor! Nejen jídlem a pitím zaneprázdnění jsme byli! Krásné rozhledy na Skalce sú, a proto tam postavíme rozhlednu! Pozvu Vás až ju budeme otvírat. Čertice Eva , bojovný potomek Keltů.

Na Altánku u Vyklantic

Přímo na stanovišti je turistická cedulka, že za dobrého počasí je pod azimutem 25° na sever vidět Sněžka (přes půl republiky). I když to turistům věřím, nebyl to sobotní případ. Přenos signálu se vydařil, zaznamenali jsme velmi jasný signál od Jalového vrchu, kde bylo dalších pět čertů. Někteří z nich prý zahlédli i velmi slabý signál od předchozího stanoviště na Špičáku u Třeště, což byl v podmínkách zamlžené a potemnělé Vysočiny takřka heroický výkon.

2011-03-28.Vyklantice.jpg Zapálit naší první světlici včas byl ovšem problém, protože foukal vítr o síle orkánu a běžné zapalovače ani sirky si s ním nedokázaly poradit. Navíc jsem ve tmě ztratil cigarety a než jsem našel a rozbalil náhradní balíček, zapálil a rozdýmal cigaretu, aby bylo čím odpalovat, bylo už asi půl minuty po termínu… Tak jsem pro jistotu poslal hned tři pumy. Z Vrchů od Divišova jsme viděli jen červené světýlko od vysílače, signál ne. Zato o dvě minuty později to pár stupňů severněji u Podvek vypadalo jak v noci nad Tripolisem. Asi si tam signál opravdu užili, zářil nádherně do dálky (30 kilometrů v tomto počasí není zrovna málo). Trochu slabší záblesk poté zaznamenán i od Žandova (35 km). Poté, co jsme se ujistili, že signál úspěšně pokračuje, jsme se telefonicky spojili s Jalovým vrchem a v přímém telefonickém přenosu jim poslali ještě 3 nebo 4 světlice, ať si telegraf užijí. Vidělo je 80% tamních čertů. Poslední kulová puma chybou mého čertovského pomocníka rozmetala odpalovací zařízení i jistící hromadu kamení do okruhu dvaceti metrů po poli, ale přežili jsme bez ztráty na životech, zdraví i techniky v panice pohozené v poli… Jakub.

Žandov

SMS od paní Sedláčkové: Viděli jsme od Altánu světelný kužel, od Divišova několik záblesků, z Podvek nic. Nevím ovšem, zda jsem nezaměnila Divišov a Podveky, je to od nás téměř stejným směrem.

Vysoká u Kutné Hory

2011-03-28.VysokaUKH.jpgČerti z Vysoké udělali vlastní krásnou fotoreportáž, kterou si kompletní můžete prohlédnout na: hadec.rajce.idnes.cz. Z výstižných popisek vybíráme příběh: …Po chvílích napětí se objevily záblesky nad Divišovem, potom nad Žandovem… Keltský pyrotechnik se chladnokrevně ujímá svého úkolu předat světelné poselství dál. Světelné záblesky jsou tak rychlé, že je fotoaparát nezvládá zaznamenat. Při druhé salvě však exploduje odpalovací trubice, ale nevadí, Čechové zdědili po Keltech schopnost improvizace. A tak se podaří vyslat i třetí signál, tentoktát je zachycen fotoaparátem. Na severním obzoru se objevují navazující záblesky - nad Oškobrhem. To však už na Vysoké probíhá vyhodnocování dojmů a konzumace buchet…

Vepří u Přestavlk

2011-03-28.Vepri.big.jpgSeslo se nas tam pet Keltu a celkem osm lidi. Po ritualnim zapalenim maleho ohne druidem pomoci kresadla a troudu jsme v 20:26 zapalili velky ohen k predani signalu.
Signal byl predan jak tradicni metodou ohne, tak pomoci svetlice. Bohuzel signal z Vrchu u Divisova jsme zahledli pouze pri zkousce. Pocasi nam tentokrat bylo nakloneno jen castecne.
Verime, ze pristi rok bude keltsky telegraf jeste uspesnejsi nez letos a rozhodne bychom se jej radu zucastnili.
Zdravi Bus a Boiove & Fergunna

Lhotka u Berouna

Signál z Bacína přijat dle časového harmonogramu. Viditelnost signálu výborná. Rovněž následný signál z Vysokého vrchu výborně viditelný. Déšť jen drobný, oheň symbolický, nálada výborná, buřty sojové. Fotodokumentace se nevyvedla. Přes avizování, že Hvíždinec zůstane neobsazen, měli jsme dojem, že právě na Hvíždinci někdo občas odpálil světlici, což bylo ze Lhotky rovněž výborně viditelné. Telefonické spojení s čerty z Bacína a z Vysokého vrchu fungovalo výborně. Máme návrh na celostátní setkání čertů Keltského telegrafu někde na půl cesty. Neplánuje se něco takového? Již se těšíme na příští ročník. Minimálně chci uspořádat před příštím ročníkem setkání se sousedními čerty. Pozdrav všem čertům od Ivana a Šárky.

Vysoký vrch u Unhoště

2011-03-28.VysokyVrch-4.jpgAkce na Vysokém vrchu byla z poloviny úspěšná. Když pominu propálené mikiny, vylitá vína a kremžskou hořčici uplně na všem, co bylo v krosně. Sešli jsme se asi v deseti, počasí nakonec přálo. Kontakt ze Lhotky viditelný perfektně a oboustranně potvrzen. Vystřeleny tři pumy! Vinařická horka nás ale prý neviděla, ale jeden z účastníku potvrdil že viděl ohňostroj na Vinařické. Četly se keltské legendy a hrálo se na bubny. Mějte se pěkně a těším se na další ročník! Tomáš Mazourek

Hradiště u Mšena

z Hradiště ze Mšena poslány signály na Říp kde byla potvrzena jejich viditelnost. Bohužel přes neobsazenost 2 kopců předemnou se kontakt od čerta z Benátského vrchu.nezdařil. Počasí bylo k odpolování nakonec příznivé - nepršelo ani moc nevětřilo a tak se podařilo vypustit i lampion šteští. Zpětná viditelnost signálů z Ripu kvůli stromům nebylo možné ověřit. Bohužel nejsou v této části naší země dostatečně velké další kopce. Jirka.

Výrov

Na Výrově stejné jako loni, cestou sem déšť, nahoře v době signálu fantastická viditelnost (jenom z Vladaře střídání mraků). Perfektní kontakt se Žďárem, Bílovem a oběma Vladaři. Se Žďárem potvrzen i kontakt baterkou, z Vladaře jsem viděl i jejich blikání na Bílov a Žďár, buhužel za dvě minuty se Vladař ponořil do mraků, dokonce už nebyly vidět ani jejich další světlice. Jen příště budu potřebovat šoféra. Sledovat, jak se zbytek expedice napájí zahřívačem není nic příjemného. Ale jinak super! I následný výlet do Drahomyšle. Pokud byl Výrov viděn ze Řípu, dejte vědět. Franta.

Helfenburk

2011-03-28.Helfenburk.big.jpgPodle hlášení Jana Marouška, který se protentokrát přesunul na Helfenburk, se na jihu viděli mezi Hradišťským vrchem a Poluškou. Přišel sníh…

Vychutnat si atmosféru předávání signálu na jihu Čech si ovšem můžete z jeho – tradičně technicky dokonalého – snímku mystického ohňostroje.

Boubín

U nás na Šumavě se vyvedlo tradiční počasí, lehce poprchalo a blíž k vrcholu Boubína sněžilo. Z pozvaných účastníků se nakonec odhodlal k účasti kromě mě jen jediný kamarád. Na pochod jsem vyrazili kolem 17.00 a na vrchol k rozhledně jsme přišli v 19.00 akorát s posledními paprsky světla. Povečeřeli jsme a ve 20.30 vystoupili na rozhlednu. Bohužel, právě v té chvíli zahalil celou rozhlednu i vrchol hustý mrak, takže jsme sice odpálili 4 pumy, ale neviděli jsme vůbec nic. Telefonicky jsem se spojila s čerticí na Mářském vrchu, spojení s Libínem se nezdařilo navázat, mobily zklamaly. Cestou zpět sněžilo, ale i tak to byla příjemná cesta nočním lesem. Na rozdíl od rozhledny jsme byli kryti před větrem, tak nám ani nebyla zima. Už se těším na příští ročník, třeba se nám povede lépe jak s viditelností, tak i s účastí. Vlaďka

Mitterwald

Zpráva z Mitterwaldu: Na kopci počasí, že by čerta nevyhnal. Foukalo, něco poletovalo ve vzduchu (sníh s deštěm) a převalovaly se mraky. Viditelnost chvílemi dobrá, chvílemi ne. Bohužel signál z Bacína ani z Velízu neviděn. Potvrzen pouze telefonicky.Povedlo se nám, ale signalizovat se zbytkem rodiny, vzdáleném asi 10km, kteří byli směrem na Bílovec. Takže částečný úspěch…

Říp

Tentokrát se nás na vrcholu Řípu sešlo osm lidí, a to z Roudnice nad Labem a z Prahy. Z toho dva lidé se zúčastnili i loňské akce. Asi do půl osmé večer vytrvale pršelo. Pak přestalo, bylo sice zamračená obloha, ale viditelnost poměrně slušná.Nepříznivé počasí a teké nevábná předpvěď dle mého soudu udělaly své. Na základě předběžných ohlasů jsem počítal s vyšší návštěvností… Zahlédli jsme signály z Hradiště u Mšena a z Varhoště, toť vše. Ve 20.44 (dle harmonogramu) jsme odpálili v krátkém časovém sledu několik světlic, které viděli na Varhošti.

Varhošť

Večer byl velmi zajímavý a jistě příjemný. Viděli jsme jak Hazmburk tak Říp a předali na Děčínský Sněžník. Děkujeme za super akci. Máme připravené malé povídání společně s pár fotkami, ale ještě to není zcela zpracované. Budeme rozesílat později.

Děčínský Sněžník

Na Sněžníku – koncový bod trasy – celý den vytrvale pršelo a foukal vítr. Asi proto nakonec na kopci byli pouze 4 účastníci včetně mně. Po osmé se ale nádherně rozjasnilo a signál z Varhoště byl zcela jasně viditelný a to i zpětně, jak jsem si telefonicky ověřil. Valdemar Grešík.